• Datum: Samstag, 27. April 2024 - Sonntag, 28. April 2024
  • Adresse: Regionalne Centrum Kultury im. Zbigniewa Herberta RCK w Kołobrzegu, Kołobrzeg

Nowe Horyzonty Tournée 2024 w Kołobrzegu!
W ramach wiosennego Nowe Horyzonty tournée w dniach 27-28 kwietnia w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta zaprezentujemy:
- Samsarę Loisa Patio nagrodzoną w Berlinie duchową podróż po Laosie;
- Delikwentów Rodrigo Moreno zaskakujący i zabawny kryminał z nowohoryzontową puentą;
- Eurekę kontemplacyjne kino Lisandro Alonso z Viggo Mortensenem w roli głównej;
- Wśród wyschniętych traw nagrodzony na festiwalu w Cannes poemat mistrza Nuri Bilge Ceylana.

Każdy z tych filmów zaoferuje inny rodzaj kontemplacji i inną historię wszystkie łączy jednak wątek natury, która otula i koi, rzuca wyzwania i przypomina o ludzkich ograniczeniach. Dzięki temu nowohoryzontowe tournée idealnie wpisuje się w czas, gdy ziemia wiosennie budzi się do życia.
27-28.04.2024
Sala widowiskowa RCK, ul. Solna 1
Bilety: 25 zł (normalny), 20 zł (ulgowy/Karta Mieszkańca) do nabycia w kasie RCK i na tobilet.pl

PROGRAM:
27.04 (sobota)
- g. 16.00 Samsara reż. Lois Patio, Hiszpania 2023, 114
- g. 19.00 Delikwenci reż. Rodrigo Moreno, Argentyna/Brazylia/Luksemburg/Chile 2023, 189
28.04 (niedziela)
- g. 16.00 Eureka reż. Lisandro Alonso, Argentyna/Francja/Portugalia 2023, 146
- g. 19.00 Wśród wyschniętych traw reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Francja/Niemcy/Szwecja 2023, 197

O FILMACH:
 SAMSARA
reż. Lois Patio, Hiszpania 2023, 114
Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Berlinale, najnowszy film Loisa Patio, którego Czerwony księżyc prezentowaliśmy w nowohoryzontowym konkursie w 2020 roku. Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca Samsara na początek zabiera nas do Laosu i zostawia na łonie oszałamiającej bujnej natury w towarzystwie młodziutkich buddyjskich mnichów. Widzimy, jak u łoża Mony pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Laotański rozdział tej opowieści, obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul, też kończy się przeprawą: zaskakującym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. A gdy je otworzymy, będziemy już w zupełnie innym miejscu.
DELIKWENCI
reż. Rodrigo Moreno, Argentyna/Brazylia/Luksemburg/Chile 2023, 189
Delikwenci Rodrigo Moreno to jeden z niekwestionowanych przebojów ostatniego Cannes. Ta przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść rozpoczyna się jak dramat obyczajowy o sfrustrowanym monotonną egzystencją urzędniku, by nieoczekiwanie zamienić się w rasowy kryminał o napadzie na bank. A to dopiero początek! Moreno przekonuje nas bowiem, że prawdziwe życie i prawdziwe kino zaczyna się wtedy, kiedy ściągamy uniformy, radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją zawodowego i artystycznego bezpieczeństwa i z egzystencjalną i kinową rutyną. Jego bohaterowie, kasjerzy Román i Morán, wkraczają więc na terytorium przygody, gdzie w towarzystwie bohemy będą poznawać wartość (i cenę) wolności. Prezentowana w sekcji Un Certain Regard arthouseowa komedia kryje w sobie niczym sejf, którego zawartość plądrujemy z zachwytem mnóstwo niespodzianek.
 EUREKA
reż. Lisandro Alonso, Argentyna/Francja/Portugalia 2023, 146
Pierwszy od dziewięciu lat film Lisandro Alonso miał premierę w Cannes w ramach pokazów specjalnych. Enigmatyczne, oniryczne dzieło Argentyńczyka płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie, i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli. Eureka skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem jest nieustanny ruch, przemieszczanie w stronę tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesem podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie części Eureki, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów. Jednym z producentów filmu jest wybitny amerykański dokumentalista Roberto Minervini.
WŚRÓD WYSCHNIĘTYCH TRAW
reż. Nuri Bilge Ceylan, Turcja/Francja/Niemcy/Szwecja 2023, 197
Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor Uzaka, Pewnego razu w Anatolii i Zimowego snu, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes kinem melancholijnym i epickim w metrażu. Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego w swoim egoizmie. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie i dobrze!

Źródło: https://www.facebook.com/events/444793397973767

Die App | Pomorze Zachodnie (Westpommern)

App Die App Pomorze Zachodnie (Westpommern)

Mit uns gehen Sie auf der Strecke nicht verloren! In unserer Anwendung finden Sie eine detaillierte Karte mit Routen und Ausflügen, interessanten Orten und Veranstaltungen, 360-Grad-Panoramen und vielem mehr!