Polska Organizacja Turystyczna liderem konsorcjum.
Na spotkaniu zorganizowanym przez Wiceprezes POT Panią Małgorzatę Wilk-Grzywnę ustalono, że to właśnie Polska Organizacja Turystyczna będzie pełnić rolę lidera konsorcjum. POT złoży wniosek do Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF), aby formalnie uzyskać status Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo. Działanie to umożliwi Polsce skuteczne wdrażanie europejskich tras rowerowych, zapewniając spójność infrastrukturalną oraz promując aktywny wypoczynek w naszym kraju. Dzięki temu Polska stanie się integralnym elementem międzynarodowych tras rowerowych, które przyciągają miliony turystów z całego świata.
W ramach przygotowań do realizacji projektu, Zespół Koordynatorów ds. mobilności rowerowej przy ZWRP oraz POT będą ściśle współpracować. POT planuje złożenie wniosku w czerwcu – podczas konferencji Velo-city w Gdańsku (największa światowa konferencja dotycząca ruchu rowerowego, pierwszy raz organizowana w Polsce) i jeszcze w 2025 Polska powinna zyskać status Centrum.
Strategia rowerowa – międzysektorowe podejście do rozwoju
Tego samego dnia odbyło się spotkanie z Wiceministrem Sportu i Turystyki Panem Piotrem Borysem. Ministerstwo pracuje nad nową strategią turystyczną, a także planuje stworzenie międzysektorowej strategii rowerowej. Planuje się, że projekt ten powstanie we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, a także innymi resortami, w tym klimatu, zdrowia, funduszy, edukacji oraz kluczowymi instytucjami, jak Lasy Państwowe, PKP, Wody Polskie czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Inicjatywa ta pozwoli na kompleksowy rozwój infrastruktury rowerowej oraz efektywne wykorzystanie funduszy europejskich na wzór najlepszych praktyk z innych krajów. Budowa tras EuroVelo będzie jednym z priorytetów nowej strategii rowerowej.
Dlaczego Krajowe Centrum Koordynacji EuroVelo jest tak ważne?
EuroVelo to europejska sieć długodystansowych tras rowerowych, która integruje różnorodne kraje i kultury, tworząc gotowy produkt turystyki rowerowej o ogromnym potencjale promocyjnym i ekonomicznym. Utworzenie Krajowego Centrum Koordynacji EuroVelo w Polsce przyniesie następujące korzyści:
- Widoczność i promocja: Polska stanie się rozpoznawalnym celem na europejskiej mapie turystyki rowerowej.
- Rozwój infrastruktury: Przyspieszenie realizacji tras rowerowych i poprawa ich jakości.
- Współpraca międzynarodowa: Czerpanie z doświadczeń innych krajów oraz umocnienie pozycji Polski w sieci EuroVelo.
- Zrównoważony rozwój: Promowanie ekologicznych form transportu i aktywnego stylu życia.
Polska na rowerowej mapie Europy
Dzięki współpracy rządu, samorządów i organizacji pozarządowych, Polska ma realną możliwość objęcia czołowej pozycji w rozwoju turystyki rowerowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Aktualnie przez Polskę przebiega 6 międzynarodowych tras EuroVelo, z czego tylko 16% zostało oddanych do użytku na terenie naszego kraju (średnia europejska to 66%). Liderami w zakresie budowania długodystansowych tras rowerowych są Małopolska i Pomorze Zachodnie