Województwo zachodniopomorskie kontynuuje intensywny rozwój swojej sieci tras rowerowych. Analiza zakończonych, trwających i przygotowywanych odcinków pokazuje, że region realizuje inwestycje o zróżnicowanej skali, od krótkich łączników poprawiających spójność sieci, po długie, wielokilometrowe fragmenty nowych tras. Już teraz rowerzyści mają do dyspozycji blisko 1000 km spójnej sieci tras rowerowych. W 2025 roku oznakowano 104 km tras, z czego 51 km to odseparowane od ruchu samochodowego drogi rowerowe. W trakcie realizacji są 43 km, a na oznakowanie kolejnych 37 km ogłoszono już przetargi.

Odcinki zakończone  

W ramach zakończonych inwestycji powstały zarówno długie trasy o charakterze regionalnym, jak i ważne łączniki w miastach. Największym placem budowy w tym roku był zdecydowanie wschód województwa i Stary Kolejowy Szlak od Świdwina w kierunku Połczyna-Zdroju i od Wałcza do Złocieńca oraz Trasa Pojezierzy Zachodnich od Złocieńca w kierunku wschodnim, do Rakowa. Do najważniejszych zrealizowanych odcinków należą:  

  • Złocieniec – Rakowo – oznakowanie: 37,00 km, budowa: 5,2 km  

  • Wałcz – Bobrowo – oznakowanie: 44km, budowa: 32,2km  

  • Świdwin – Wardyń – oznakowanie: 17, 5   km, budowa: 12,8   km  

  • Białogard – oznakowanie: 5,5 km, budowa: 1,26 km - Przy okazji tej inwestycji wyremontowano stare mosty, co znacznie ułatwiono wjazd do Białogardu od strony południowej, ale też uatrakcyjniło cały etap.

  • Łączna suma odcinków zakończonych: oznakowanie 104 km, budowa 51,45 km  

Odcinki rozpoczęte  

Część inwestycji znajduje się już w realizacji. Najważniejsze z nich:

Trasa Doliny Płoni 

  • Żelisławiec – Sobieradz – budowa: 5,36 km  

  • Sobieradz – Chwarstnica – budowa: 3,00 km

Trasa Pojezierzy Zachodnich 

  • Mosina – Marianowo – Ińsko – budowa: 22,43 km  

  • Szczecin między Jeziorem Głębokie a Jeziorem Goplana – budowa: 0,5 km

  • Granica państwa – Dobra – oznakowanie: 4,92 km  

Trasa Doliny Regi i Drawy

  • Gołańcz – Trzebiatów (w ramach rozbudowy DW 102) – budowa 7,05 km. Choć warto podkreślić, cały obecnie budowany odcinek mający połączyć Trzebiatów z Kołobrzegiem to blisko 20 km nowej drogi dla rowerów. 

  • Suma odcinków w realizacji: 35 km w trakcie oznakowywania i 30 km w trakcie budowy  

W tej kategorii znajduje się też Kładka przy jeziorze Kopań na trasie Velo Baltica o długości ok. 30 metrów. To niewielki, ale istotny fragment trasy, pozwalający ominąć istniejący odcinek, który często jest pokryty piachem.

Odcinki w trakcie przetargów   

Urząd Marszałkowski i Zachodniopomorski Zarząd Dróg przygotowują się także do realizacji kolejnych fragmentów tras. W fazie przetargowej znalazły się m.in.:

Blue Velo 

  • Goleniów – Modrzewie  (łącznik Blue   Velo) – oznakowanie: 5,68 km, budowa: 2,25 km  

  • Chwarszczany – Kostrzyn – oznakowanie: 14,15 km, budowa: 2,60 km  

Berlin - Szczecin - Kołobrzeg

  • Golczewo – Upadły – budowa: 5,53 km  

Trasa Doliny Płoni

  • Sobieradz – Bielice – budowa: 3,15 km  

  • Brzesko – Płońsko – budowa: 8,57 km  

  • Łączna suma odcinków w przetargach: oznakowanie 37,08 km, budowa 22,10 km  

Tak duża liczba zadań oraz ich rozmieszczenie na terenie całego województwa pokazują, że Zachodniopomorskie pozostaje liderem w rozwoju infrastruktury rowerowej w Polsce. Realizowane i przygotowywane projekty zapewnią lepsze połączenia między miejscowościami, zwiększą bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także wzmocnią potencjał turystyczny regionu. 

 

Aplikacja mobilna | Pomorze Zachodnie

App Aplikacja mobilna Pomorze Zachodnie

Z nami nie zgubisz się na trasie! W naszej aplikacji znajdziesz dokładną mapę tras i wycieczek, ciekawe miejsca i wydarzenia, panoramy 360 i dużo, dużo więcej!