Trasa prowadzi malowniczo przez fragment Starego Kolejowego Szlaku, lokalne drogi o niewielkim natężeniu ruchu oraz spokojne leśne drogi pożarowe. To pętla, więc można rozpocząć jazdę w dowolnym miejscu — my ruszamy z mostu wiszącego im. Kłosowskiego, kierując się wzdłuż linii brzegowej jeziora Raduń w stronę Starego Kolejowego Szlaku.
Następnie jedziemy w kierunku północnym, wygodnym, asfaltowym odcinkiem SKS do Kłębowca — to około 6 km drogi całkowicie odseparowanej od ruchu samochodowego. W Kłębowcu skręcamy w lokalną drogę asfaltową, a po około 2 km odbijamy w drogę pożarową nr 27, którą pokonujemy kolejne 5 km.
Dalszy odcinek prowadzi ponad 5 km lokalną drogą asfaltową w pobliżu umocnień Wału Pomorskiego i Skansenu Bojowego w Zdbicach, gdzie warto zobaczyć ekspozycję sprzętu wojskowego i inżynieryjnego z walk o Wał Pomorski oraz poznać lokalne ślady zaciętych działań z lutego 1945 r.
Z Zdbic trasa wiedzie do Ostrowca leśną drogą pożarową nr 2. W miejscowości tej przekraczamy drogę wojewódzką nr 22, a następnie wjeżdżamy na dawny nasyp kolejowy prowadzący w stronę Wałcza. Ten odcinek jest wyjątkowo malowniczy — mijamy pozostałości dwóch mostów, jeziora Chmielno Małe i Chmielno Duże oraz Grupę Warowną Cegielnia, gdzie warto zaplanować dłuższy postój na zwiedzanie. Znajduje się tam zespół dobrze zachowanych umocnień Wału Pomorskiego – bunkrów, schronów i korytarzy, które pozwalają zobaczyć z bliska fragment historii II wojny światowej oraz poznać skalę i charakter dawnych fortyfikacji regionu.
W Wałczu kierujemy się ponownie w stronę mostu wiszącego „Kłosowskiego”, mijając po drodze Cmentarz Wojenny — jeden z największych tego typu w Polsce.
Dla osób dysponujących mniejszą ilością czasu możliwe jest skrócenie trasy o objazd jeziora Raduń. Wystarczy przejechać mostem „Kłosowskiego” w Wałczu — w ten sposób skracamy pętlę o około 7 km.
Do pobrania