Most zwodzony nad Regalicą, czyli Odrą Wschodnią jest zabytkiem wyjątkowym na skalę europejską. To jedyny tego typu most kolejowy w Polsce i jedyny z mechanicznym napędem w Europie. Wpisany do rejestru zabytków most wybudowano w 1877 roku, jako część linii kolejowej nr 273 Wrocław-Szczecin, stąd wzięła się jego potoczna nazwa: Most Wrocławski.
Liczący około 262 metry długości most składa się z pięciu przęseł. Początkowo piąte przęsło było obrotowe jednak z czasem most musiał zostać przebudowany i w latach 1933-35 zastąpiono ten element przęsłem zwodzonych z przeciwwagą. Część zwodzona, czyli piąte przęsło, waży ok. 163 ton, ma ponad 17 metrów długości i 5 szerokości. Most został zniszczony w czasie wojny – wysadzono go w powietrze w 1945 roku, a w 1949 roku zrekonstruowano. Wykorzystano do tego przede wszystkim elementy budowli wydobyte z dna rzeki. Jedna z poważniejszych napraw od tej pory miała miejsce w 2010 roku, kiedy to w most uderzyła barka. PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały na 2015 rok modernizację całej konstrukcji, w tym między innymi wymianę systemu sterowania na nowocześniejszy oraz zabezpieczenie mostu przed korozją.
Obecnie most jest podnoszony nawet kilkanaście razy dziennie. Trwa to zwykle jedynie kilka minut. Silnik napędzający cały mechanizm ma jedynie 27kW mocy, ale cały proces unoszenia przęsła wspierany jest dodatkowo przez stanowiący przeciwwagę stu tonowy metalowy blok. Znajduje się on po północnej stronie konstrukcji. Zobaczyć jak wygląda cały proces podnoszenia mostu można w każdą pierwszą środę miesiąca, kiedy to jest on podnoszony i konserwowany. Raz do roku, na początku czerwca podczas Dni Techniki Kolejowej można go zwiedzać wraz z przewodnikiem.
Ciekawostką jest to, że most ten uwieczniony został we fragmentach nominowanego do Oskara krótkometrażowego filmu „Most” z 2003 roku.