Powszechność turystyki rowerowej uwarunkowana jest wieloma czynnikami, wśród których do najistotniejszych należy odpowiednio przygotowane zaplecze, łączące dobrej jakości infrastrukturę rowerową  z interesującymi obiektami, ciekawymi miejscami, bądź przestrzenią, stanowiącymi potencjalny cel turystycznych wypraw. O ile właściwie przygotowane trasy rowerowe zwiększają atrakcyjność i poczucie bezpieczeństwa, o tyle nie należy pomijać infrastruktury, z której turyści rowerowi będą korzystać w trakcie lub po zakończeniu swojej dziennej wycieczki. Korzystanie z takich obiektów jak noclegownie, lokale gastronomiczne, miejsca wypoczynkowe, ma jeden wspólny mianownik – parkowanie roweru. W większości wypadków chodzi o rower, a czasami także o jego bagaż.

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, mając na względzie korzyść, jaką może przynieść dla regionu rozwój turystyki rowerowej, zarówno  dla turystów, jak i przedsiębiorców, Województwo Zachodniopomorskie, w okresie 1 stycznia  2022 r. uruchomiło nabór zgłoszeń o przyznanie certyfikatu Miejsca Przyjaznego Rowerzystom. Do programu przystępują kolejne podmioty, a ich bazę można znaleźć na naszej stronie internetowej: https://rowery.wzp.pl/mpr-y.

Jak zadbać o turystę rowerowego w Miejscu Przyjaznym Rowerzystom i nie tylko? Zacznijmy od najważniejszych informacji. 

 

Podpora ramy, a nie tylko koła. 

Stojak powinien umożliwiać oparcie ramy roweru z dwóch stron. Dzięki temu rower stoi stabilnie i nie przewraca się.  

 

Możliwość przypięcia ramy i koła

Konstrukcja powinna pozwalać na przełożenie zapięcia przez ramę i co najmniej jedno koło. Najlepsze są stojaki typu odwrócone U (tzw. barierki rowerowe).

 

Wysokość i wymiary

Wysokość: ok. 70–80 cm. Stojak tego typu nie powinien być wyższy ze względu na to, że rowery z koszykami na bagażniku tylnym nie mogłyby przylegać i w rezultacie zajmowałyby więcej miejsca, utrudniając też korzystanie z parkingu innym użytkownikom. Długość pojedynczego stojaka: ok. 60–100 cm. Odległość pomiędzy stojakami: min. 100 cm , a najlepiej 120cm (aby rowery się nie stykały i można było je wygodnie przypiąć). Średnica rury ok. 6–8 cm (rura musi mieć średnicę nieco mniejszą niż wewnętrzna szerokość kłódki szeklowej 10 x 20 cm , inaczej niektóre zabezpieczenia nie zmieszczą się). Grubość ścianki rury nie może być cieńsza niż 3,2 mm.

 

Prawidłowo ustawiony stojak na rowery

 

Stabilność i montaż

Stojaki powinny być trwale zamocowane do podłoża (np. zakotwione w betonie). Zaleca się, aby rury stojaków wpuszczać w umieszczone w podłożu betonowe kotwy na głębokość około 0,3 m, a do rury stojaka tuż przed montażem wlać beton. Po zastygnięciu, uniemożliwia on przecięcie stojaka w celu kradzieży roweru, a także na złom. Najlepiej wykonać je ze stali ocynkowanej lub malowanej proszkowo, żeby były odporne na warunki atmosferyczne.

 

Bezpieczeństwo i wygoda.

Parking powinien być w miejscu dobrze widocznym i oświetlonym (dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą). Dostęp do stojaka nie może być utrudniony (np. przez krawężniki czy zbyt bliską ścianę), odstęp od ściany powinien wynosić min. 60 cm. W miarę możliwości – pod zadaszeniem, żeby chronić rowery przed deszczem.

 

Wiaty/ Przechowalnie / Szafki

Dostęp do przechowalni rowerowej musi być możliwy bez przenoszenia roweru po schodach, a sposób przyjmowania, przechowywania i wydawania rowerów umożliwiać jednoznaczną identyfikację właściciela i jego roweru. Wjazd i wyjazd z przechowalni musi być wygodny i zapewniać bezpieczeństwo rowerzystom. Przechowalnie rowerów nie mogą wykluczać stawiania stojaków rowerowych na zewnątrz budynku.  
W miarę możliwości stojaki rowerowe powinny być zadaszone, ale nie może to kolidować z warunkiem dobrej widoczności i monitoringu. Wiaty przeznaczone do przechowywania rowerów powinny chronić rower przed deszczem oraz śniegiem. Zaleca się stosowanie przeźroczystych materiałów zarówno do zadaszenia jak i ścian. Wewnątrz wiaty należy stosować stojaki rowerowe.

Poprawna wiata rowerowa 
Szafki rowerowe są najskuteczniejszą metodą chroniącą rowery przed kradzieżą lub dewastacją. Pełnią taką samą funkcję jak garaże dla samochodów. Wymiary wewnętrzne szafki to około 1,6 m wysokości, 1,0 m szerokości i 2,2 m długości. Zaleca się umożliwienie przypięcia roweru wewnątrz szafki typowym zapięciem typu U-lock.

Szafki rowerowe w Mrzeżynie

 

Najlepsze rozwiązanie:  

Jak więc powinien wyglądać wzorcowy stojak rowerowy? Bardzo dobrze sprawdza się stojak w kształcie odwróconej litery „U”. Daje on możliwość oparcia i przypięcia co najmniej dwóch rowerów dowolnego typu, o różnej wielkości ramy, szerokości opon czy kształtu kierownicy. Typowe wymiary dla takiego stojaka to długość ok. 1 m, wysokość  nad ziemią około 80 cm oraz średnica rury 5-9 cm. Zalecana odległość pomiędzy stojakami to minimum 1 metr. 
Oczywiście jest wiele wariantów dobrych stojaków rowerowych – np. stojaki półkoliste, w kształcie rombu lub odwróconej litery ”V”, lub w innym oryginalnym kształcie dzięki czemu pełnią także funkcję ozdobną danego miejsca. Dobrze zaprojektowany i odpowiednio ustawiony stojak rowerowy może spełniać funkcję wygrodzenia przed samochodami, w przypadku gdy w danym miejscu istnieje problem z kierowcami, którzy zostawiają swoje samochody gdzie popadnie wbrew obowiązującym przepisom. W przypadku atrakcji turystycznych, warto rozważyć montaż zamykanych boksów na rowery lub zapewnić nadzorowane pomieszczenie, w którym  bezpiecznie będzie można zostawić rower wraz z bagażem, opcjonalnie sam bagaż. Dzięki temu turysta rowerowy może swobodnie zwiedzać atrakcje, bez konieczności noszenia ze sobą całego dobytku, co w wielu sytuacjach może być czynnikiem zaporowym, zniechęcającym do odwiedzenia ciekawych miejsc.

Prawidłowo ustawiony parking rowerowy w Tczewie

 

Czego unikać:  

Na rynku dostępne są stojaki określane przez rowerzystów mianem „ łamikółka ” lub „ wyrwikółka ”. Działają one w ten sposób, że przednie (lub tylne) koło roweru wstawia się w szczelinę – np. utworzoną z metalowych prętów – które zaklinowane w niej utrzymuje rower w pionie. Takie stojaki uszkadzają hamulce tarczowe lub radiatory hamulców bębnowych. Mogą również uszkodzić koła rowerów obciążonych bagażem. Przede wszystkim uniemożliwiają jednak postulowane powyżej spięcie przedniego koła, ramy roweru i konstrukcji stojaka. Ich stosowanie jest niedopuszczalne.

Odpięte koło i skradziony rower.
Zbyt ciasnego ustawienia stojaków.  
Montowania stojaków bardzo blisko ścian, gdzie nie da się swobodnie przypiąć roweru.  
Przytwierdzania stojaków jedynie do np. płyt chodnikowych, a nie zakotwiczania ich w betonie.

Przykład złego parkingu rowerowego. Nie wszystkie opony się zmieszczą i brak jest możliwości zapięcia ramy.  

 

Budowa dobrego stojaka rowerowego wcale nie jest trudna, wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad opisanych powyżej. Dzięki nim rowerzyści zyskają wygodne i bezpieczne miejsce do parkowania, a infrastruktura będzie trwała i estetyczna. W razie wątpliwości lub potrzeby konsultacji zapraszamy do kontaktu z naszym Biurem Rowerowym.
Aplikacja mobilna | Pomorze Zachodnie

App Aplikacja mobilna Pomorze Zachodnie

Z nami nie zgubisz się na trasie! W naszej aplikacji znajdziesz dokładną mapę tras i wycieczek, ciekawe miejsca i wydarzenia, panoramy 360 i dużo, dużo więcej!