• Dystans: 53.4 km
  • Suma podejść: 279 m
  • Suma zejść: 275 m
Pobierz GPX

 

Trasa wiedzie na przemian drogami rowerowymi oraz drogami lokalnymi o małym natężeniu ruchu. Niemal cały odcinek prowadzi po nawierzchniach asfaltowych i z kostki betonowej. Ponadto istnieje możliwość skrócenia trasy promem rowerowym Kamp – Karnin.

Oznakowanie szlaku: dobre, wspólny przebieg ze szlakiem Oder-Neiße-Radweg (D-12), znaki Stettiner Haff-Rundweg pojawiają się sporadycznie.

Świnoujście oferuje szeroki wachlarz atrakcji, o których wspominamy również w opisach szlaków Velo Baltica i Blue Velo. Położone na 44 wyspach miasto było za czasów pruskich twierdzą, o czym przypominają liczne militarne atrakcje, wśród nich położony na Uznamie Fort Gerharda, jeden z najlepiej zachowanych XIX-wiecznych pruskich fortów nadbrzeżnych w Europie. Tuż obok stoi najwyższa latarnia w Polsce. To również najwyższy ceglany budynek tego typu na świecie, warto więc wejść na szczyt, by zobaczyć widok na miasto, forty, wpływające do portu promy ze Szwecji i rozbudowujący się gazoport - filar bezpieczeństwa energetycznego Polski. Po drugiej stronie Świny widać kolejny fort, tym razem Anioła, a kilka kroków dalej - Fort Zachodni. Najbardziej malowniczą atrakcją miasta jest Stawa Młyny, czyli obiekt nawigacyjny o fantazyjnym kształcie wiatraka. To jedno z najchętniej fotografowanych miejsc na polskim wybrzeżu. Możemy stąd przejechać Promenadą Zdrowia, a potem przez las do symbolicznej bramy na granicy z Niemcami lub ulicą Wojska Polskiego prosto na przejście graniczne, o którym informują nas słupki w barwach narodowych obu państw.

Przejeżdżając obok bramy możemy kontynuować jazdę wygodną drogą pieszo - rowerową przez las, która doprowadzi nas prosto do molo w Ahlbeck.  Warto nadłożyć kilka kilometrów, by zobaczyć kolejne dwa z trzech Cesarskich Kurortów: Ahlbeck, Heringsdorf i Bansin z piękną zabudową z przełomu XIX i XX w. Nawet gdyby jakimś cudem “przespać” granicę, to od razu zorientujemy się, że nie jesteśmy już w Polsce. Jeśli natomiast trzymać się szlaku, to po niecałych 20 kilometrach jazdy pofałdowanym terenem mijamy DDR Museum Dargen / Usedom - odpowiednik naszych muzeów PRL. Zgromadzono tu imponującą kolekcję eksponatów z czasów NRD, na czele z licznymi samochodami, autobusami i maszynami rolniczymi. Warto zajrzeć nawet mimo braku opisów po angielsku.

Można powiedzieć, że znajdujemy się teraz na szlaku techniki, ponieważ kolejnym muzeum na trasie jest “Traktoren Welt”, czyli “Świat Traktorów”. Można chyba uznać, że nazwa wystarczy za opis. Za Usedom kierujemy się na chyba najbardziej spektakularny zabytek techniki nad Zalewem, a na pewno po niemieckiej stronie. Potężne, niegdyś zwodzone przęsło dawnego mostu kolejowego, stoi samotnie pośrodku cieśniny. Do końca II wojny światowej była to część mostu na trasie Berlin - Świnoujście, wysadzonego przez Wehrmacht w ostatnich dniach wojny. Wojska radzieckie prowizorycznie odbudowały most, by wykorzystać linię kolejową do wywozu wszystkiego, co cenne, ale później nieużywana linia popadła w degradację, a z wielkiego mostu zostało tylko środkowe przęsło, uniesione po wsze czasy na wysokość 28 metrów. Istnieją pomysły odbudowy linii, co znaczyłoby, że w pobliżu powstałby nowy most. Obiekt można obejrzeć z bliska tylko z wody - i jest na to sposób. Możemy popłynąć promem do miejscowości Kamp, oszczędzając tym samym 33 kilometry drogi. Przeprawa trwa 10 minut i powstała właśnie z myślą o cyklistach. Obsługuje ją nowa jednostka: „Antonia von Kamp", zabierająca na pokład 20 rowerów. Prom odpływa o każdej pełnej godzinie od 10 do 17 (do 17 października).

Jeśli nie goni nas czas, to nie warto omijać Anklam, bo to jeden z piękniejszych odcinków szlaku. Z wyspy Uznam wyjeżdżamy przez Zecheriner Brücke - mostem zwodzonym z 1931 roku. Następnie droga rowerowa biegnie wzdłuż szosy, mijając tajemnicze rozlewiska z zatopionym lasem, który można oglądać z wygodnej wieży obserwacyjnej. W ten sposób dojeżdżamy do Anklam, przekraczając rzekę Pianę kładką pieszo-rowerową.

Transport: stacje kolejowe Deutsche Bahn znajdują się w Świnoujściu, Ahlbeck (połączenia na terenie wyspy Uznam oraz do Züssow gdzie możliwe są dalsze przesiadki) oraz Anklam (dojazd np. do Stralsundu bądź Berlina). Z Kamminke można przeprawić się promem do Ueckermünde. W 2021 r. wznowiono połączenie promowe Kamp - Karin. W Heringsdorf k. Świnoujścia znajduje się port lotniczy.

 

 

dystans (km) wysokość m n.p.m.

Miejsca na trasie

Aplikacja mobilna | Pomorze Zachodnie

App Aplikacja mobilna Pomorze Zachodnie

Z nami nie zgubisz się na trasie! W naszej aplikacji znajdziesz dokładną mapę tras i wycieczek, ciekawe miejsca i wydarzenia, panoramy 360 i dużo, dużo więcej!