Etap I: Kołobrzeg - Białogard [55 km]
Fragment Kołobrzeg-Bezpraw nie jest jeszcze zrealizowany. Reszta trasy jest wybudowania i oznakowana.
Startujemy w Kołobrzegu, przy liczącym 220 metrów molo, które szczyci się mianem najdłuższej żelbetowej konstrukcji w Polsce. Inny ciekawy kawałek betonu w okolicy to pomnik upamiętniający zaślubiny Polski z Morzem, które odbyły się tu po krwawej bitwie o Kołobrzeg w 1945. W jej wyniku miasto zostało zniszczone w 95%, co jest dziś wyraźnie widoczne w zabudowie. Nie znaczy to jednak, że miastu brakuje atrakcji. Potężna bazylika konkatedralna Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny daje wyobrażenie o dawnej świetności. Kołobrzeg był członkiem kupieckiego związku miast bałtyckich - Hanzy, podobnie jak Toruń, Gdańsk, Lubeka czy Stargard. Dziś elementy stylu hanzeatyckiego można odnaleźć na łączącym około 30 miast Europejskim Szlaku Gotyku Ceglanego. W mieście gotyk ceglany najlepiej reprezentują trzy obiekty: wspomniana katedra, kupiecka kamienica Schliffenów przy ul. Gierczak (znana także jako najstarszy dom w Kołobrzegu) oraz Baszta Lontowa z resztką muru obronnego z XIV wieku. Warte zobaczenia są również pozostałości umocnień twierdzy kołobrzeskiej, neogotycki ratusz i wieża ciśnień, mieszcząca oryginalną restaurację i minibrowar. Nieopodal odbudowanej po wojnie latarni morskiej jest park zdrojowy, który niezbicie dowodzi, że miasto posiada status uzdrowiska. Kuracjusze przybywają tu leczyć m.in. drogi oddechowe.
Kołobrzeg jest również węzłem szlaków rowerowych - ze Starym Szlakiem Kolejowym krzyżują się tu europejskie trasy EV10 i EV13, znane jako Szlak Wokół Bałtyku i Szlak Żelaznej Kurtyny. Zachodniopomorski odcinek obu tras nazywa się Velo Baltica, liczy 245 km, a jeden z jego najciekawszych fragmentów biegnie między Kołobrzegiem a Mielnem, skąd również można zacząć Stary Kolejowy Szlak.
Trasa biegnąca głównie drogami rowerowymi prowadzi do Zieleniewa. Zaczyna się tu droga rowerowa po dawnym torowisku kolejowym i zaczynamy rozumieć, skąd wzięła się nazwa szlaku. W Zieleniewie młodsi cykliści mogą docenić Park Rozrywki “Dziki Zachód”. Asfaltowym odcinkiem dojedziemy przez Gościno do Karlina. Przed kolejnym miejscem odpoczynku w Lubiechowie warto skręcić w lewo, by nacieszyć oczy podniesionym z ruin neoklasycystycznym pałacem. Stąd już tylko rzut beretem do Karlina, którego ozdobą jest most kolejowy nad Radwią. Skomplikowany obiekt inżynieryjny wybudowano w 1859 roku, a ceremonię otwarcia zaszczycił sam Wilhelm I, późniejszy cesarz niemiecki.
W Karlinie zbieg rzek Parsęta i Radew tworzy wyspę biskupią, na której prowadzone są obecnie prace renowacyjne. Są tam zlokalizowane przyziemia zamku biskupów kamieńskich oraz Dworek Fryderyka Wilhelma, który stanie się wkrótce hotelem i - miejmy nadzieję - będzie dostępny dla zwiedzających wraz z całą wyspą.
Między Karlinem a Białogardem prowadzi ścieżka rowerowa przy drodze wojewódzkiej nr 163. Jeśli mamy więcej czasu odcinek między Karlinem a Białogardem można również przejechać sympatyczną, choć dłuższą trasą alternatywną - szutrową drogą leśną, a następnie mało uczęszczaną drogą asfaltową. Zobaczymy dzięki temu niedokończoną, niemiecką elektrownię wodną na rzece Parsęcie. Miała to być druga podwodna elektrownia wodna na świecie - pierwsza znajdowała się w pobliskim Rościnie, ale została zlikwidowana w wyniku modernizacji w XXI wieku.
Transport: stacje kolejowe PKP znajdują się w Kołobrzegu, Karlinie i Białogardzie (na linii komunikacyjnej Kołobrzeg- Szczecinek). Podróżującym do stacji Kołobrzeg z nietypowymi rowerami (na przykład cargo, tandem, przyczepka z dzieckiem) lub ciężkimi rowerami z sakwami, biorąc pod uwagę bezproblemowe opuszczenie stacji rekomendujemy wysiąść z pociągu na stacji Kołobrzeg Stadion. Połączenia obsługuje POLREGIO oraz Intercity. Rozkład jazdy znajduje się na stronie https://portalpasazera.pl