Etap IA: Dobra Szczecińska - Szczecin - Stargard [62 km]
Etap w większości przebiega po drogach rowerowych. Oznakowanie znajduje się na odcinkach Dobra - Szczecin Głębokie oraz Szczecin ul. Dąbska - Szczecin Jezierzyce.
Zaczynamy dokładnie na granicy z Niemcami niedaleko Buku. Pierwszy odcinek drogi rowerowej wybudowano w pasie granicznym - aż ciężko uwierzyć, że jeszcze wcale nie tak dawno temu nie było na niego wstępu. Przejeżdżamy przez Szczecin trasą pokrywającą się z Szlakiem Dookoła Zalewu Szczecińskiego i Blue Velo, by w Dąbiu odbić na południe w kierunku pierwszego na trasie Parku Krajobrazowego Puszcza Bukowa. Tu przemieszczamy się głównie drogami szutrowymi, z wyjątkiem wjazdu - asfaltowej drogi rowerowej do okolic Wilczego Bagna. Po wyjeździe z puszczy jedziemy do Stargardu drogą rowerową. Po drodze mijamy Morzyczyn nad jeziorem Miedwie. Akwen jest godny uwagi nie tylko ze względu na leżącą nad nim niemiecką torpedownię (dostępna tylko od strony wody), czy zatopiony kuter z tego samego okresu. Okazuje się, że dno jeziora to największa kryptodepresja i najniższy punkt w Polsce - aż 29,8 metra poniżej poziomu morza!
Stargard od 2016 pozbył się dodatku “szczeciński”. I słusznie, bo przecież otrzymał prawa miejskie w tym samym roku co Szczecin - 1243. Pełne zabytków miasto zasługuje na samodzielność w nazwie. Mimo, że wojna nie oszczędziła Stargardu, to i tak zachował się najpotężniejszy na Pomorzu zespół umocnień miejskich z największymi w Polsce basztami miejskimi i Bramą Młyńską (Portową) - jedną z dwóch na świecie rozpiętych między brzegami rzeki. Warto zobaczyć także krzyż pokutny, wieżę ciśnień, pozostałe bramy, basteję, gotycki kościół św. Jana strzelający w niebo jedną z najwyższych wież na Pomorzu Zachodnim (99 m), czy stare koszary. Przekraczamy tu też 15. południk długości geograficznej, która od 1884 r. wyznacza centrum środkowoeuropejskiej strefy czasowej. Jednak to zaledwie przygrywka do najcenniejszego zabytku miasta: Kolegiaty NMP Królowej Świata. To najwyżej sklepiony kościół w Polsce (32,5 m), najcenniejszy zabytek Pomorza Zachodniego i Środkowego. Zaczęto go budować pod koniec XIII w., ale ponad 100 lat później dokonano gruntownej przebudowy, w wyniku której świątynia uzyskała wygląd zbliżony do obecnego. Stargard, jako członek Hanzy - średniowiecznego związku miast handlowych Europy, musiał pokazać, na co go stać, zupełnie dosłownie. Dlatego rajcy miejscy zatrudnili najlepszego architekta, jaki działał wówczas na terenie Pomorza i sąsiednich regionów - Henryka Brunsberga. Kolegiata i mury obronne zostały uznane za pomnik historii w 2010 r. Schyłek gotyku widać w architekturze ratusza, ozdobionego imponujących rozmiarów szczytem z jeszcze bardziej imponującą plątaniną maswerków.
Transport: stacje kolejowe PKP znajdują się wzdluż trasy pomiędzy Szczecinem i Stargardem (na linii komunikacyjnej Szczecin - Poznań). Połączenia obsługuje POLREGIO oraz Intercity. Rozkład jazdy znajduje się na stronie https://portalpasazera.pl